Hakukoneoptimointi WordPress-sivuilla on tärkeä asia – se tuo orgaanista näkyvyyttä. Orgaaninen näkyvyys on ”ilmaista”, eli näkyvyyttä, josta ei ole maksettu – mutta joka on rahanarvoista näkyvyyttä, todellakin. Innostun tästä aina valtavasti, koska se on niin mielenkiintoista.

Olen pyrkinyt tekemään hakukoneoptimoidut kotisivut omalle yritykselleni alusta saakka. Työ vaatii analysointia, tarkkuutta ja pitkäjänteisyyttä, mutta palkintona on kipuaminen kohti hakutulosten kärkeä. Alussa en päässyt sadan parhaan joukkoon hakusanaparilla ”kotisivut yritykselle”, mutta pikku hiljaa olen saanut tulostani parannettua. Aloitinkin optimoinnin harvinaisemmalla hakusanalla ”kotisivut pienyritykselle” ja vaihdoin vaikeampaan vasta, kun helpommalla jo pärjäsin.

Tässä oppaassa kerron, mitä on WordPress hakukoneoptimointi vuonna 2024 ja miksi kotisivujen hakukoneoptimointi (erityisesti wordpress hakukoneoptimointi) pitäisi olla yrityksen tärkeiden asioiden listalla.

Mitä on WordPress hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi lyhennetään maailmalla SEO, joka tulee sanoista Search Engine Optimization. Verkkosivustoa tehdessä otetaan huomioon monia asioita: hakusanatutkimuksen tulokset, mobiiliystävällisyys ja sivuston nopeus. Prosessissa tehdään usein pieniä muutoksia verkkosivustoon, sen käytettävyyteen ja selkeyteen. Esimerkiksi ssl-sertifikaatti luo sivustolle turvallisuutta salaamalla selaimen ja serverin välisen liikenteen.

Hakukoneoptimoinnissa yrityksen valitsemat hakusanat pyritään saamaan mahdollisimman korkealle hakutuloksissa. Myös sivuston linkit, sekä sisäiset linkit että ulkoiset linkit, ovat osa hakukoneoptimointia. Jos yrityksellä on sosiaalisen median kanavia, niiden linkittäminen yrityksen sivustolle on järkevää ja samoin toisin päin: yrityksen kotisivujen osoitteen lisääminen somekanaviin.

Hakukoneoptimoinnissa sijoituksesta ei makseta, vaan puhutaan orgaanisesta sijoituksesta hakutuloksissa. 

Internethelp hakukoneoptimointi Google suurennuslasi

Miksi tehdä hakukoneoptimointia?

Kotisivujen hakukoneoptimointia tehdään yksinkertaisesti siitä syystä, että ne löytyisivät hakukoneista eli Googlesta (tai vaikka Bingistä). Mitä korkeammalle hakutuloksissa pääsee, sitä enemmän klikkauksia ja sitä myöten liikennettä sivustolle satelee. Ja tämähän on yleensä suoraan yhteydessä liikevaihtoon.

Tuloksissa halutaan päästä ensimmäiselle sivulle eli sijoille 1-10. Ensimmäinen ja toinen sija ensimmäisellä sivulla kahmivat suurimman liikennemäärän (noin puolet kaikesta). Toisesta sivusta eteenpäin löytyviä hakutuloksia klikkaa vain kymmenesosa kaikista ihmisistä.

Googlen tuloksissa näkyy myös mainoksia, mutta ne on selvästi merkitty. Näistä firmat maksavat huutokauppatyylisesti ja oman mainoksen voi laittaa Google Ads palvelussa.

Jos siis vielä mietit, miksi pitäisi tehdä WordPress-sivujen hakukoneoptimointia, niin siksi, että se kannattaa. Sijoittamalla hakukoneoptimointiin saat Googlen kautta ilmaista liikennettä sivustollesi. Hyvillä hakutuloksilla saat yleensä paljon pysyvämpää liikennettä sivustollesi kuin maksetun mainonnan avulla, jonka suosio kestää vain sen hetken, kun mainos on pyörimässä.

Sisäinen ja ulkoinen hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi yritykselle on iso kokonaisuus, joka koostuu monista pienemmistä palasista. Googlen aikaansaamat algoritmimuutokset tekevät siitä myös mielenkiintoista, ja niitä Google julkaiseekin varsin paljon. Algoritmit järjestävät tietoa ja hakutuloksia Googlen tärkeäksi kokemaan järjestykseen.

Mielestäni tärkeimmät asiat sivuston kehittämisessä ovat käyttäjäystävällisyys, selkeys ja se, että sisältö puhuttelee vierailijaa. Kun keskitytään näihin asioihin, ei Googlen tekemillä muutoksilla ole niin suurta väliä. Eli tapahtuipa Googlen kanssa mitä tahansa, laadukas sisältö pärjää aina parhaiten.

Optimointityöt voidaan jakaa sisäisiin ja ulkoisiin.

Sisäinen hakukoneoptimointi

Sisäinen hakukoneoptimointi tehdään verkkosivuston sisällä. Hakusanatutkimuksessa tutkitaan, millaisia kävijämääriä eri hakusanat saavat eli mitkä hakusanat kannattaa valita ja mitkä ovat sivuston aiheeseen, siis liiketoimintaan sopivia. Sivuston tekstit pitää  kirjoittaa hakusanan ympärille. Hakusana voi olla yksi sana, esimerkiksi ”valokuvaaja”, tai pidempi long-tail hakusana, jossa on enemmän sanoja, kuten ”hääkuvaaja Kouvola”.

Sivun otsikko

Sivun otsikko on tärkeä hakukoneille. Asiakkaillesi otsikko selkeyttää, mistä sivulla on kysymys. Jokaisella sivulla pitää olla oma ainutlaatuinen ja riittävän tarkka pääotsikko. Kun kaikkien sivujen otsikot ovat uniikkeja, on Googlen helpompi ymmärtää,  mistä kullakin sivulla on kysymys.

Otsikkoa kutsutaan title-elementiksi ja yrityksen nimen lisäksi se voi sisältää muutakin tärkeää, kuten sijainnin (Kampaajasi Loviisassa), pääasiallisen toiminnan (Remonttimies hoitaa kylpyhuoneremonttisi) tai tarjouksen (Valokuvaus kesähintaan). Pääotsikon pitää olla helppolukuinen ja riittävän tiivis. Jos otsikosta tulee liian pitkä, saattaa Google näyttää siitä vain osan.

Metakuvaus

Metakuvaus näkyy haussa otsikon ja osoitteen alla. Tämä kuvausteksti saattaa olla juurikin se ratkaiseva tekijä, jonka ansiosta asiakas joko klikkaa tai jättää klikkaamatta sivustollesi. Google saattaa käyttää metakuvausta katkelmana hakutuloksissa. Tämä ei ole aina varmaa, koska Google saattaa myös valita osuvan osan sivusi tekstistä, jos se sopii paremmin käyttäjän kyselyyn. Metakuvaustunnisteet kannattaa  lisätä jokaiselle sivulle. 

Kuvassa alla on esimerkki Googlen hakutuloksista. Kuvausteksti antaa lisätietoja ja houkuttelee klikkaamaan.

    hakukoneoptimointi Internethelp Googlen hakutulos
    Esimerkki Googlen hakutuloksesta. Pääotsikko on sinisellä, nettiosoite vihreällä ja metakuvaus sen alapuolella.

    Metakuvaus kirjoitetaan kuvailemalla sivun sisältöä mahdollisimman kiinnostavasti. Googlen mukaan metakuvauksella ei ole tarkkaa enimmäis- tai vähimmäispituutta. Jos saat näkyvyyttä, mutta et klikkauksia, voit koettaa muuttaa metakuvausta ja testata, tuleeko klikkauksia sitten enemmän.

    Samoin kuin otsikot, myös metakuvausten tulisi olla jokaisella sivulla omanlaisensa ja ainutlaatuiset. 

    Sivuston tekstit

    Otsikoita kannattaa käyttää järkevästi ja sivuston sisällä ne merkitään aina otsikkotunnisteilla H1, H2, H3 jne. Sivun sisällölle luodaan otsikoiden avulla hierarkkinen järkevä rakenne, aivan kuten kirjoitelmaa suunniteltaessa. Mitkä ovat sisällön pääkohdat ja mitkä niiden alakohtia? Sopivan määrän oppii  tunnistamaan. Ei liikaa, vaan järkevästi.

    Varsinaisten tekstien osalta kannattaa muistaa, että hakusanat toistuvat tekstissä ja että sisältö on luotettavaa. Uniikki tekstisisältö on tehokasta.

    Ja vielä on lisää huolehdittavaa (sisäinen hakukoneoptimointi)

    • sivuston sisäiset linkit (esimerkiksi linkki etusivulta blogiin tai blogiartikkelista yhteystietosivulle)
    • kuvien hakukoneoptimointi (sivun kuvat tulee optimoida jo senkin takia, että Googlessa tehdään älytön määrä kuvahakuja päivittäin)
    • navigointi ja sivujen sisäinen järjestys. Jos sivustollasi on paljon sivuja, kannattaa miettiä miten kävijä siirtyy kotisivuilta lukemaan tarkempaa tietoa ja miten hän pääsee täältä taas takaisin. Voi ottaa käyttöön vaikkapa muropolun (breadcrumbs), joka on sivun ylä- tai alareunaan tuleva navigointiapu, jota klikkaamalla pääsee siirtymään takaisin edelliseen osioon tai kotisivulle. Vähän kuten Hannu ja Kerttu sadussa…

    Strukturoitu data vielä

    Strukturoitu data auttaa kuvaamaan hakukoneille, mitä sivullasi on. Jos esimerkiksi myyt tuotteita, hakukoneet pystyvät käyttämään strukturoidun datan koodia ja näyttämään lisää tietoa hakutuloksissa eli rikkaita tuloksia, rich results. Myös aukioloaikojen ilmoittaminen on yksi vastaavanlainen rikas tulos. Muita esimerkkejä ovat yrityksen sijainti, tuotevideot, tapahtumat ja logo.

    Strukturoitua dataa voi lisätä sivustolle HTML-koodiin tai ottaa avuksi Data Highlighter-työkalun.

    hakukoneoptimointi wordpress esimerkki strukturoidusta datasta
    Strukturoitua dataa alimmalla rivillä

    Sivuston osoiterakenne

    Jokaiselle erilaiselle sisältöaiheelle tulee hakukoneiden vuoksi tehdä oma uniikki URL-osoite. Näin hakukoneet voivat indeksoida sisällön ja ohjata käyttäjiä siihen.

    Nykysuositus on, että verkkosivustot käyttäisivät https://-osoitetta aina, kun mahdollista. Näin kyllä tehdäänkin. Vanhoillekin sivustoille voidaan vaihtaa https-osoite. Sivustolle laitetaan käyttöön SSL-salaus. Sen näkee selaimen osoiterivillä lukon kuvana.

    Navigointi tarkoittaa verkkosivuston eri sivujen välillä liikkumista. Se on tärkeää, koska näin kävijät löytävät nopeammin sen sisällön, jota etsivät. Mutta sen lisäksi navigointi auttaa hakukoneita ymmärtämään, mikä sisältö on tärkeää.

    Ulkoinen hakukoneoptimointi

    Ulkoiset linkit ja sosiaalisen median jakomäärä vaikuttavat hakutuloksiin ja siten ovat esimerkkejä ulkoisista optimointitekijöistä. Mitä enemmän ulkoisia linkkejä ja sosiaalisen median liikennettä, sitä parempi. Jos teet esimerkiksi yhteistyötä bloggaajien kanssa, voitte linkittää toistenne sivut. Tällöin bloggaajan sivulta sinun sivullesi tullut kävijä on ulkoisen linkin liikennettä. 

    Google mittaa erilaisin tavoin sivustojen luotettavuutta. Erilaisista palveluista on myös mahdollista tutkia sivuston saamia luotettavuuspisteitä. Tärkeimpiä vaikuttavia asioita ovat linkittävien sivustojen luotettavuus, kuinka moni eri verkkotunnus sivustolle linkittää ja mikä on linkkien määrä. Myös sivuston ikä vaikuttaa sivuston luotettavuuteen. Juuri avattu sivusto pääsee tästä syystä vain harvoin heti hakutulosten kärkeen, vaikka olisi kuinka hyvin optimoitu.

    Kilpailijoiden linkkejä voi tutkia. Mitä luotettavammasta lähteestä saat linkin omalle sivustollesi, sitä parempi. Ulkoisissa linkeissä onkin tärkeintä linkin laatu, ei niinkään linkkien määrä. Jos saat todella luotetuksi todetusta lähteestä linkin sivustollesi, on se tosi hyvä juttu!

    Näiden lisäksi on muita teknisiä, ulkoisia ominaisuuksia, joilla hakukonesijoitusta voidaan parantaa:

    • sivuston nopeus
    • mobiiliystävällisyys
    • analytiikan hyödyntäminen

    Testaa tästä, onko sivustosi mobiiliystävällinen – testi on Googlen tekemä.

    Miten aloittaa hakukoneoptimointi?

    Hakukoneet lukevat ja tutkivat hakusanoja koko ajan, joten ensin katsotaan, missä nyt mennään.

    Kun lähtötilanteesta on käsitys, tehdään avainsanatutkimus eli hakusanatutkimus käyttäen apuna Googlea ja muita työkaluja. Lue vähän lisää hakusanatutkimuksesta täällä!

    Ota yhteyttä, niin aloitetaan!

    Työvaiheisiin kuuluu:

    • tavoitteet: mitä haluat saavuttaa hakukoneoptimoinnilla
    • nykytila: sivuston heikkoudet ja vahvuudet
    • avainsanatutkimus eli hakusanatutkimus
    • optimointi ja sisällöntuotanto
    • tekninen optimointi: sivuston nopeus 
    • linkit muihin sivustoihin ja muilta sivustoilta
    • seuranta.

    Löytyykö yrityksesi Googlesta?

    Kokeile, löytyykö yrityksesi kotisivut Googlesta. Tee haku kirjoittamalla selaimesi osoitekenttään site:domain. Domainin tilalle kirjoitat oman verkkosivustosi kotisivun osoitteen. Esimerkiksi voidaan kokeilla VR eli Valtion Rautatiet. Haulla site:vr.fi Google löytää tuhansia sivuja. Muista kirjoittaa ilman välilyöntiä.

    onko yritys googlessa

    Jos kohtaat tässä ongelmia, eli saat vastauksen, että tuloksia ei löytynyt, jossain on jotakin vialla. Vika voi olla siinä, että:

    • sivustosi ei ole kunnollisesti yhteydessä muihin sivustoihin internetissä 
    • sivusto on niin uusi, että Google ei ole vielä ehtinyt indeksoida sitä
    • sivuston suunnittelu vaikeuttaa Googlen indeksointia jollakin tavalla eli siis
    • Googlen yrittäessä indeksoida sivustoa se saa virheviestin
    • sivustolle on laitettu jokin esto, joka estää indeksoinnin onnistumisen.

    Näihin löytyy apua seuraavista:

    1. Tee sivustollesi aina hyvälaatuista sisältöä ja pidä käyttäjät eli lukijat mielessäsi.
    2. Jos olet paikallinen yrittäjä, jolla on myös kivijalkaliike tai palveluyritys paikkakunnalla, niin tarkista, että löydyt Google-hausta ja kartasta.
    3. Suunnittele sivustosi niin, että ne näkyvät kaikilla laitteilla: tietokoneella, kannettavalla, tabletilla ja kännykällä. Sisällön tulee latautua nopeasti.
    4. Pidä huoli, että sivustosi on turvallinen.
    5. Tee testi viikon tai kahden kuluttua uudelleen.

    Googlen, tai oikeastaan internetiä haravoivien googlebottien, pitäisi pystyä lukemaan sivustoasi samoin kuin käyttäjäsi sen näkevät.

    Onko näin? Voit tarkistaa asian työkalun avulla. Kirjaudu Google-tilillesi osoitteessa: https://search.google.com/search-console/about

    Eikö sinulla ole Google-tiliä? Voin auttaa asiassa, otahan yhteyttä!

    Sivustokartta

    Google etsii ja löytää sivustoja mm. sivustokarttojen avulla. Sivustokartta on sivustossasi oleva tiedosto, joka kertoo hakukoneille sivustosi uusista tai muuttuneista sivuista. Sivustokartta luettelee XML-tiedostossa kaikki URL-osoitteet ja näyttää, milloin sisältöä on viimeksi muokattu. Sivustokartta voidaan lähettää Googelle, mutta onneksi jotkin työkalut tekevät sen automaattisesti.

    Google löytää sivuja myös linkkien kautta. Nämä linkit tulevat muilta sivustoilta. Kannattaakin jakaa sivustosi sisältöjä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Myös mainostamalla sivustoasi sinne saadaan linkkejä ja liikennettä. Monenlaista järkevää yhteistyötä kannattaa tehdä laadukkaiden linkkien saamiseksi ja jakamiseksi.

    Mistä tietää, miten sijoitun hakukonetuloksissa tällä hetkellä?

    Voit etsiä yrityksesi omaa sijoitusta verkosta itse. Ja sitten laskea, kuinka mones olet. Tämä voi kuitenkin olla raskasta, mikäli et sijoitu ensimmäiselle sivulle.

    Mieti joka tapauksessa ensin, millä sanalla asiakkaasi löytävät sinut verkosta. Jos esimerkiksi olet kampaaja Helsingissä, kirjoita Googlen hakukenttään kampaaja Helsinki ja katso, löydätkö yrityksesi tiedot.

    On olemassa ilmaisia työkaluja, jotka kertovat sijoituksen ilman Googlen sivujen tutkimista. Esimerkiksi Google SERP checker on yksi tällainen ja löytyy osoitteesta: https://www.serprobot.com/serp-check

    Tuo hakusana ”kampaaja Helsinki” on aika laaja (1,7 miljoonaa tulosta) ja sillä on paljon kysyntää, joten hakutuloksissakin voi olla vaikea päästä kärkeen. Asiaa voi helpottaa, jos olet erikoistunut vaikkapa hääkampauksiin. Silloin asikkaasi saattavat löytää sinut kirjoittamalla hakukenttään hääkampaus Helsinki (38 000 tulosta). Vaikka hakuja olisi tällä tavalla vähemmän, saatat päästä helpommin listan kärkeen ja hääkampausta hakeva asiakaskin on tyytyväisempi, kun löytää erikoistuneet kampaajat tällä tavoin.

    Voit tehdä tutkimusta myös Googlen avainsanojen suunnittelijan (Google Keyword Planner) avulla. 

    hakukoneoptimointi wordpress tarkista asiat

    Hakusanatutkimus

    Mitä sanoja valitaan hakusanoiksi? Usein ensimmäiset avainsanat ovat selviä toimialallasi, kuten jos olet parturikampaaja, avainsanasi on parturikampaaja.

    Avainsanatutkimus auttaa sinua hahmottamaan, millaisia määriä kyseistä avainsanaa käytetään ja kuinka kilpailtu jokin avainsana on. Mitä yleisempi sana on, sen vaikeampaa on sijoittua tulosten kärkeen, mutta sitä enemmän liikennettä voit hakusanan avulla saada sivustollesi. Voit käyttää myös pitkiä avainsanoja, jotka eivät ole niin suosittuja, mutta joiden avulla sijoitus voi olla parempi.

    Hakusanatutkimuksessa yritämme siis miettiä, mitä asiakkaasi kirjoittaisivat hakukoneen hakukenttään, kun etsii sinun tuotettasi tai palveluasi. Hakusanatutkimus voi siis auttaa sinua ymmärtämään myös asiakastasi paremmin. 

    Lue lisää hakusanatutkimuksesta!

    Tehdään yhteistyötä – aloitetaan avainsanatutkimus ja optimointi yhdessä!

    Kuinka kauan hakukoneoptimoinnissa menee?

    No, nyt ei olla kello kaulassa!

    Hakukoneoptimointi WordPressillä ei ole 100 metrin juoksu, vaan pikemminkin maraton. Optimointi ei ole hetkellinen kampanja vaan pitkäaikainen toimintojen ketju, joka edellyttää säännöllistä seurantaa.

    Hakukoneoptimoinnin kesto riippuu verkkosivuston tilanteesta ennen optimointia, kuinka laaja työkenttä on, millainen kilpailutilanne on hakusanoilla ja kuinka paljon resurssia yrityksesi on valmis optimointiin satsaamaan.

    Tuloksia tulee aina vähän viiveellä, ja usein niitä voi joutua odottamaan kuukausia.

    Olemme siis kärsivällisiä! Kannattaa linkittää sivusto Google Search Consoleen ja tutkia lisää avainsanoja.

    Kun linkität verkkosivustosi, kannattaa lisätä kaikki osoiteversiot:

    • http://-versio
    • https://-versio
    • www-versio.

    Paljonko hakukoneoptimointi maksaa?

    Mikä on Google hakukoneoptimoinnin hinta?

    WordPress-sivujen hakukoneoptimointi on rahan arvoista työtä. On helppo ymmärtää, että hakukoneen ensimmäisen sivun tulokset saavat eniten liikennettä ja sitä myöden myös bisnestä ja asiakkaita. Kun optimointia on kerran tehty, on siitä rahanarvoista hyötyä jatkossakin, koska sijoitukset pysyvät  kauan stabiilina. Toki pientä muutosta on koko ajan.

    Verrataan tätä vielä maksettuun mainontaan, jolla pääset saman tien hakutulosten kärkeen, jos vain maksat tarpeeksi. Tämä maksettu sijoitus pysyy vain niin kauan, kuin maksat tarpeeksi. Hakukoneoptimoinnilla saavutetut orgaaniset tulokset taas ovat timanttia. Oletko itse koskaan hypännyt mainosten ohi ja etsinyt ensimmäistä ei-sponsoroitua hakutulosta? Minä ainakin olen.

    Hakukoneoptimointia voidaan tehdä monella eri tavalla riippuen käytettävässä olevasta ajasta, sivustosta ja tavoitteista. Valitettavasti tarkkaa hakukoneoptimointi hintaa on vaikea sanoa. Itse teen hakukoneoptimointia myös ylimääräisenä tuntiperusteisena työnä, mutta työn määrään taas vaikuttavat kaikki edellä mainitut asiat. Googlettamalla selviää, että isommissa firmoissa hakukoneoptimointi-strategia saattaa maksaa 1000 – 5000 euroa ja pelkkä kevyt hakusanatutkimus 500 euroa. Optimoinnin ollessa suoraan sivuston liikenteeseen yhteydessä, sen hinnatkin ovat korkeammat kuin sivuston luomisen suhteen. Olen nähnyt 60 – 200 euron tuntihintoja.

    Pyydänkin, että otat yhteyttä ja tutkitaan asiaa vähän tarkemmin yhdessä, jotta voidaan arvioida, mitä hakukoneoptimointi sinun WordPress-sivustollesi maksaa!

    Suunnitteilla on myös huolenpitosopimuksen laajennettu versio, jossa joka kuukausi tehdään päivitysten lisäksi optimointihommia!

    Mikä olikaan tärkeintä?

    Jos optimointi tuntuu hankalalta, kannattaa muistaa, että tärkein on kuitenkin asiakas. Kun tuotat hyvää luotettavaa sisältöä asiakas mielessäsi, et voi mennä kovin kauas metsään.

    Ajattele omaa lukukokemustasi ja sivuston visuaalista puolta – millaista tekstiä sinä tykkäisit lukea? Tekstin tulee olla luotettavuuden lisäksi kiinnostavaa ja oikein kirjoitettu. Ei ainakaan haittaa, jos se on myös helppolukuista ja mukana on myös kuvia.

    Tähän onkin kiva lopettaa – asiakas on aina tärkein!