Hakukoneoptimointi WordPress-sivuilla on ehkä tärkein sivuston näkyvyyteen vaikuttava tekijä. Innostun tästä aina valtavasti, koska se on niin mielenkiintoista.

Olen itselleni pyrkinyt tekemään hakukoneoptimoidut kotisivut alusta saakka. Työ vaatii analysointia, tarkkuutta ja pitkäjänteisyyttä, mutta palkintona on kipuaminen kohti hakutulosten kärkeä. Esimerkiksi alussa en päässyt sadan parhaan joukkoon hakusanaparilla ”kotisivut yritykselle”, mutta pikku hiljaa olen saanut tulostani parannettua. Aloitinkin optimoinnin harvinaisemmalla hakusanalla ”kotisivut pienyritykselle” ja vaihdoin vaikeampaan vasta, kun helpommalla jo pärjäsin.

Tässä oppaassa kerron, mitä on hakukoneoptimointi  2021 ja miksi kotisivujen hakukoneoptimointi  pitäisi olla tärkeiden asioiden listalla.

Miksi tehdä hakukoneoptimointia?

Yritykset tekevät hakukoneoptimointia yksinkertaisesti siitä syystä, että ne löytyisivät hakukoneista eli Googlesta (tai Bingistä tai DuckDuckGosta). Mitä korkeammalle hakutuloksissa pääsee, sitä enemmän klikkauksia eli liikennettä sivustolle satelee.

Tiedättekö vitsin, miten ruumis piilotetaan niin, ettei sitä löydä kukaan? No, se piilotetaan Googlen hakutulosten toiselle sivulle. Vitsi ei ole kovin hauska, mutta sanotaan, että tuloksissa tulisi päästä ensimmäiselle sivulle eli sijoille 1-10. Ensimmäinen ja toinen sija kahmivat suurimman liikennemäärän (noin puolet kaikesta). Kun mennään sijoille 11 eteenpäin eli toinen sivu ja kaikki loput hakutulokset, niin näitä hakutuloksia klikkaa vain kymmenesosa kaikista ihmisistä.

Googlen tuloksissa heti ylhäällä on myös mainoksia, mutta ne on selvästi merkitty. Näistä firmat maksavat huutokauppatyylisesti.

Jos vielä mietit, miksi pitäisi tehdä hakukoneoptimointia, niin siksi, että se kannattaa. Sijoittamalla hakukoneoptimointiin saat Googlen kautta ilmaista liikennettä sivustollesi. Hyvillä hakutuloksilla saatyleensä paljon pysyvämpää liikennettä sivustollesi kuin maksetun mainonnan avulla, jonka suosio kestää vain hetken.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi lyhennetään SEO, joka tulee sanoista Search Engine Optimization. Verkkosivustoa luotaessa otetaan huomioon hakusanatutkimuksen tulokset, mobiiliystävällisyys ja sivuston nopeus. Prosessissa tehdään usein pieniä muutoksia verkkosivustoon, sen käytettävyyteen ja selkeyteen. Ssl-sertifikaatti luo sivustolle turvallisuutta salaamalla selaimen ja serverin välisen liikenteen.

Hakukoneoptimoinnissa yrityksen valitsemat hakusanat pyritään saamaan mahdollisimman korkealle hakutuloksissa. Myös linkit, sekä sisäiset linkit että ulkoiset linkit, ovat osa hakukoneoptimointia. Jos yrityksellä on sosiaalisen median kanavia, niiden linkittäminen yrityksen sivustolle on järkevää.

Hakukoneoptimoinnissa sijoituksesta ei makseta, vaan puhutaan orgaanisesta sijoituksesta hakutuloksissa. 

Internethelp artikkeli hakukoneoptimointi Google suurennuslasi

Sisäinen ja ulkoinen optimointi

Hakukoneoptimointi on iso kokonaisuus. Googlen omat algoritmimuutokset tekevät siitä myös mielenkiintoista, ja niitä Google tekeekin varsin paljon. Algoritmit järjestävät tietoa, hakutuloksia, Googlen tärkeäksi kokemaan järjestykseen.

Mielestäni tärkeimmät asiat sivuston kehittämisessä ovat käyttäjäystävällisyys, selkeys ja se, että sisältö puhuttelee vierailijaa. Kun keskitytään näihin asioihin, ei Googlen tekemillä muutoksilla ole niin suurta väliä. Eli tapahtuipa Googlen kanssa mitä tahansa, laadukas sisältö pärjää aina parhaiten.

Optimointityöt voidaan jakaa sisäisiin ja ulkoisiin.

Sisäinen hakukoneoptimointi

Sisäinen hakukoneoptimointi tehdään verkkosivuston sisällä. Hakusanatutkimuksessa tutkitaan, millaisia kävijämääriä eri hakusanat saavat eli mitkä hakusanat kannattaa valita ja mitkä ovat sivuston aiheeseen sopivia. Sivuston tekstit pitää olla kirjoitettu hakusanaa ajatellen. Hakusana voi olla yksi sana, esimerkiksi ”valokuvaaja”, tai pidempi ”long-tail” hakusana, jossa on useampia sanoja, kuten ”hääkuvaaja Kouvola”.

Sivun otsikko on tärkeä hakukoneiden kriteeri ja asiakkaille selkeä viesti, mistä sivussa on kysymys. Otsikko ja kuvausteksti eli metakuvaus pitää olla optimoitu ja jokaisella sivulla yksilölliset jo siitäkin syystä, että Google tietää minne sivulle liikennettä tulisi ohjata. Kuvausteksti saattaa olla ratkaiseva tekijä, minkä ansiosta asiakas joko klikkaa tai jättää klikkaamatta sivustollesi. Kuvassa alla on esimerkki Googlen hakutuloksista. Kuvausteksti antaa lisätietoja ja houkuttelee klikkaamaan.

Varsinaisten tekstien osalta kannattaa muistaa, että hakusanat toistuvat tekstissä ja että sisältö on luotettavaa. Uniikki tekstisisältö on tehokasta.

Lisäksi sisäiseen hakukoneoptimointiin kuuluvat myös

  • sivuston sisäiset linkit (esimerkiksi linkki etusivulta blogiin tai blogiartikkelista yhteystietosivulle)
  • kuvien hakukoneoptimointi (sivun kuvat tulee optimoida jo senkin takia, että Googlessa tehdään älytön määrä kuvahakuja päivittäin)
  • sivuston osoiterakenne.
hakukoneoptimointi Internethelp Googlen hakutulos
Esimerkki Googlen hakutuloksesta

Ulkoinen hakukoneoptimointi

Ulkoiset tekijät osoittavat sanan mukaisesti verkkosivuston ulkopuolisiin tekijöihin.

Ulkoiset linkit ja sosiaalisen median jakomäärä ovat ulkoisia optimointitekijöitä. Mitä enemmän ulkoisia linkkejä ja sosiaalisen median liikennettä, sitä parempi. Jos teet esimerkiksi yhteistyötä bloggaajien kanssa, voitte linkittää toistenne sivut. Tällöin bloggaajan sivulta sinun sivullesi tullut kävijä on ulkoisen linkin liikennettä. 

Google mittaa erilaisin tavoin sivustojen luotettavuutta. Erilaisista palveluista on myös mahdollista tutkia sivuston saamia luotettavuuspisteitä. Tärkeimmät asiat, jotka vaikuttavat tähän, ovat linkittävien sivustojen luotettavuus, kuinka moni verkkotunnus sivustolle linkittää ja mikä on linkkien määrä. Myös sivuston ikä vaikuttaa sivuston luotettavuuteen. Juuri avattu sivusto pääsee tästä syystä vain harvoin heti hakutulosten kärkeen, vaikka olisi kuinka hyvin optimoitu.

Kilpailijoiden linkkejä voi tutkia. Mitä luotettavammasta lähteestä saat linkin omalle sivustollesi, sitä parempi. Ulkoisissa linkeissä onkin tärkeintä linkin laatu, ei niinkään linkkien määrä. Jos saat todella luotetuksi todetusta lähteestä linkin sivustollesi, on se tosi hyvä juttu!

Näiden lisäksi on muita teknisiä ominaisuuksia, joilla hakukonesijoitusta voidaan parantaa:

  • sivuston nopeus
  • mobiiliystävällisyys
  • analytiikan hyödyntäminen

Mikä olikaan tärkeintä?

Jos optimointi tuntuu hankalalta, kannattaa muistaa, että tärkein on kuitenkin asiakas. Kun tuotat hyvää luotettavaa sisältöä asiakas mielessäsi, et voi mennä kovin kauas metsään.

Ajattele omaa lukukokemustasi ja sivuston visuaalista puolta – millaista tekstiä sinä tykkäisit lukea? Tekstin tulee olla luotettavuuden lisäksi kiinnostavaa ja oikein kirjoitettu. Ei ainakaan haittaa, jos se on myös helppolukuista ja mukana on myös kuvia.

Miten aloittaa hakukoneoptimointi?

Hakukoneet lukevat ja tutkivat hakusanoja, joten ensin tehdään avainsanatutkimus eli hakusanatutkimus käyttäen apuna Googlea ja muita työkaluja.

Hakusanatutkimus

Mitä sanoja valitaan hakusanoiksi? Usein ensimmäiset avainsanat ovat selviä toimialallasi, kuten jos olet parturikampaaja, avainsanasi on parturikampaaja.

Avainsanatutkimus auttaa sinua hahmottamaan, millaisia määriä kyseistä avainsanaa käytetään ja kuinka kilpailtu jokin avainsana on. Mitä yleisempi sana on, sen vaikeampaa on sijoittua tulosten kärkeen, mutta sitä enemmän liikennettä voit hakusanan avulla saada sivustollesi. Voit käyttää myös pitkiä avainsanoja, jotka eivät ole niin suosittuja, mutta joiden avulla sijoitus voi olla parempi.

Hakusanatutkimuksessa yritämme siis miettiä, mitä asiakkaasi kirjoittaisivat hakukoneen hakukenttään, kun etsii sinun tuotettasi tai palveluasi. 

Hakusanatutkimus on mielenkiintoista ja antaa vinkkejä sisällöntuotantoon. Internet on suuri hakukone, josta kaikki etsivät tietoa, palveluita ja tavaroita.

Tehdään yhteistyötä – aloitetaan optimointi yhdessä!

Kuinka kauan hakukoneoptimoinnissa menee?

No, nyt ei olla kello kaulassa!

Hakukoneoptimointi ei ole 100 metrin juoksu, vaan pikemminkin maraton. Optimointi ei ole hetkellinen kampanja vaan pitkäaikainen toimintojen ketju. 

Tuloksia tulee aina vähän viiveellä, ja usein niitä voi joutua odottamaan kuukausia.

Olemme siis kärsivällisiä! Kannattaa linkittää sivusto Google Search Consoleen ja tutkia lisää avainsanoja. Alla esittelyvideo.

Mistä tietää, miten sijoitun hakukonetuloksissa tällä hetkellä?

Voit etsiä yrityksesi omaa sijoitusta verkosta itse.

Mieti ensin, millä sanalla asiakkaasi löytävät sinut verkosta. Jos esimerkiksi olet kampaaja Helsingissä, kirjoita Googlen hakukenttään kampaaja Helsinki ja katso, löydätkö yrityksesi tiedot.

Tuo hakusana ”kampaaja Helsinki” on aika laaja (1,7 miljoonaa tulosta) ja sillä on paljon kysyntää, joten hakutuloksissakin voi olla vaikea päästä kärkeen. Asiaa voi helpottaa, jos olet erikoistunut vaikkapa hääkampauksiin. Silloin asikkaasi saattavat löytää sinut kirjoittamalla hakukenttään hääkampaus Helsinki (38 000 tulosta).

Voit tehdä tutkimusta myös Googlen avainsanojen suunnittelijan (Google Keyword Planner) avulla.

Kategoriat: Uncategorized