Hakukoneoptimointi WordPress-sivuilla on ehkä tärkein sivuston orgaaniseen näkyvyyteen vaikuttava tekijä. Innostun tästä aina valtavasti, koska se on niin mielenkiintoista.

Olen itselleni pyrkinyt tekemään hakukoneoptimoidut kotisivut alusta saakka. Työ vaatii analysointia, tarkkuutta ja pitkäjänteisyyttä, mutta palkintona on kipuaminen kohti hakutulosten kärkeä. Esimerkiksi alussa en päässyt sadan parhaan joukkoon hakusanaparilla ”kotisivut yritykselle”, mutta pikku hiljaa olen saanut tulostani parannettua. Aloitinkin optimoinnin harvinaisemmalla hakusanalla ”kotisivut pienyritykselle” ja vaihdoin vaikeampaan vasta, kun helpommalla jo pärjäsin.

Tässä oppaassa kerron, mitä on hakukoneoptimointi WordPressillä vuonna 2022 ja miksi kotisivujen hakukoneoptimointi (erityisesti wordpress hakukoneoptimointi) pitäisi olla tärkeiden asioiden listalla.

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

Yritykset tekevät kotisivujen hakukoneoptimointia yksinkertaisesti siitä syystä, että ne löytyisivät hakukoneista eli Googlesta (tai vaikka Bingistä). Mitä korkeammalle hakutuloksissa pääsee, sitä enemmän klikkauksia eli liikennettä sivustolle satelee. Ja tämähän on yleensä suoraan yhteydessä liikevaihtoon.

Tuloksissa tulisi päästä ensimmäiselle sivulle eli sijoille 1-10. Ensimmäinen ja toinen sija kahmivat suurimman liikennemäärän (noin puolet kaikesta). Toisesta sivusta eteenpäin löytyviä hakutuloksia klikkaa vain kymmenesosa kaikista ihmisistä.

Googlen tuloksissa heti ylhäällä on myös mainoksia, mutta ne on selvästi merkitty. Näistä firmat maksavat huutokauppatyylisesti.

Jos vielä mietit, miksi pitäisi tehdä WordPress-sivujen hakukoneoptimointia, niin siksi, että se kannattaa. Sijoittamalla hakukoneoptimointiin saat Googlen kautta ilmaista liikennettä sivustollesi. Hyvillä hakutuloksilla saat yleensä paljon pysyvämpää liikennettä sivustollesi kuin maksetun mainonnan avulla, jonka suosio kestää vain hetken.

Aloitetaan tutkimalla, mikä tilanne yrityksessäsi tällä hetkellä on.

Löytyykö yrityksesi sivusto Googlesta?

Kokeile, löytyykö yrityksesi kotisivut Googlesta. Tee haku kirjoittamalla selaimesi osoitekenttään site:domain. Domainin tilalle kirjoitat oman verkkosivustosi kotisivun osoitteen. Esimerkiksi voidaan kokeilla VR eli Valtion Rautatiet. Haulla site:vr.fi Google löytää tuhansia sivuja. Muista kirjoittaa ilman välilyöntiä.

onko yritys googlessa

Jos kohtaat tässä ongelmia, eli saat vastauksen, että tuloksia ei löytynyt, vika voi olla siinä, että:

  • sivustosi ei ole kunnollisesti yhteydessä muihin sivustoihin internetissä 
  • sivusto on niin uusi, että Google ei ole vielä ehtinyt indeksoida sitä
  • sivusto on suunnittelu vaikeuttaa Googlen indeksointia jollakin tavalla
  • Googlen yrittäessä indeksoida sivustoa se saa virheviestin
  • sivustolle on laitettu jokin esto, joka estää indeksoinnin onnistumisen.

Apuna näihin on erilaiset yleiset toimenpiteet:

  1. Tee sivustollesi aina hyvälaatuista sisältöä ja pidä käyttäjät mielessäsi.
  2. Jos olet paikallinen yrittäjä, jolla on myös kivijalkaliike tai palveluyritys paikkakunnalla, tarkista että löydyt Google-hausta ja kartasta.
  3. Suunnittele sivustosi niin, että ne näkyvät kaikilla laitteilla: tietokoneella, kannettavalla, tabletilla ja kännykällä. Sisällön tulee latautua nopeasti.
  4. Pidä huoli, että sivustosi on turvallinen.

Googlen, tai oikeastaan internetiä haravoivien googlebottien, pitäisi nähdä eli pystyä lukemaan sivustoasi samoin kuin käyttäjäsi sen näkevät.

Onko näin? Voit tarkistaa asian työkalun avulla. Kirjaudu Google-tilillesi osoitteessa: https://search.google.com/search-console/about

Sivustokartta

Google löytää sivustoja mm. sivustokarttojen avulla. Sivustokartta on sivustossasi oleva tiedosto, joka kertoo hakukoneille sivustosi uusista tai muuttuneista sivuista. Sivustokartta luettelee XML-tiedostossa kaikki URL-osoitteet ja näyttää, milloin sisältöä on viimeksi muokattu. Sivustokartta voidaan lähettää Googelle, mutta jotkin työkalut tekevät sen automaattisesti.

Google löytää sivuja myös linkkien kautta. Nämä linkit tulevat muilta sivustoilta. Kannattaakin jakaa sivustosi sisältöjä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Myös mainostamalla sivustoasi sinne saadaan linkkejä ja liikennettä. Monenlaista yhteistyötä kannattaa tehdä linkkien saamiseksi ja jakamiseksi.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi lyhennetään maailmalla SEO, joka tulee sanoista Search Engine Optimization. Verkkosivustoa luotaessa otetaan huomioon hakusanatutkimuksen tulokset, mobiiliystävällisyys ja pyritään sivuston nopeuteen. Prosessissa tehdään usein pieniä muutoksia verkkosivustoon, sen käytettävyyteen ja selkeyteen. Esimerkiksi ssl-sertifikaatti luo sivustolle turvallisuutta salaamalla selaimen ja serverin välisen liikenteen.

Hakukoneoptimoinnissa yrityksen valitsemat hakusanat pyritään saamaan mahdollisimman korkealle hakutuloksissa. Myös edellä mainitut linkit, sekä sisäiset linkit että ulkoiset linkit, ovat osa hakukoneoptimointia. Jos yrityksellä on sosiaalisen median kanavia, niiden linkittäminen yrityksen sivustolle on järkevää ja samoin toisin päin: yrityksen kotisivujen osoitteen lisääminen somekanaviin.

Hakukoneoptimoinnissa sijoituksesta ei makseta, vaan puhutaan orgaanisesta sijoituksesta hakutuloksissa. 

Internethelp artikkeli hakukoneoptimointi Google suurennuslasi

Sisäinen ja ulkoinen hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi yritykselle on iso kokonaisuus. Googlen omat algoritmimuutokset tekevät siitä myös mielenkiintoista, ja niitä Google tekeekin varsin paljon. Algoritmit järjestävät tietoa, hakutuloksia, Googlen tärkeäksi kokemaan järjestykseen.

Mielestäni tärkeimmät asiat sivuston kehittämisessä ovat käyttäjäystävällisyys, selkeys ja se, että sisältö puhuttelee vierailijaa. Kun keskitytään näihin asioihin, ei Googlen tekemillä muutoksilla ole niin suurta väliä. Eli tapahtuipa Googlen kanssa mitä tahansa, laadukas sisältö pärjää aina parhaiten.

Optimointityöt voidaan jakaa sisäisiin ja ulkoisiin.

Sisäinen hakukoneoptimointi

Sisäinen hakukoneoptimointi tehdään verkkosivuston sisällä. Hakusanatutkimuksessa tutkitaan, millaisia kävijämääriä eri hakusanat saavat eli mitkä hakusanat kannattaa valita ja mitkä ovat sivuston aiheeseen sopivia. Sivuston tekstit pitää  kirjoittaa hakusanaa ajatellen. Hakusana voi olla yksi sana, esimerkiksi ”valokuvaaja”, tai pidempi ”long-tail” hakusana, jossa on useampia sanoja, kuten ”hääkuvaaja Kouvola”.

Sivun otsikko

Sivun otsikko on tärkeä hakukoneille ja asiakkaillesi se on selkeä viesti, mistä sivulla on kysymys. Jokaisella sivulla pitää olla ainutlaatuinen ja riittävän tarkka pääotsikko. Kun kaikkien sivujen otsikot ovat uniikkeja, on Googlen helpompi ymmärtää,  mistä sivulla on kysymys.

Otsikkoa kutsutaan title-elementiksi ja yrityksen nimen lisäksi se voi sisältäää muutakin tärkeää, kuten sijainnin, pääasiallisen toiminnan tai tarjouksen. Pääotsikon pitää olla helppolukuinen ja riittävän tiivis. Jos otsikosta tulee liian pitkä, saattaa Google näyttää siitä vain osan.

Metakuvaus

Metakuvaus näkyy haussa otsikon ja osoitteen alla. Tämä kuvausteksti saattaa olla se ratkaiseva tekijä, jonka ansiosta asiakas joko klikkaa tai jättää klikkaamatta sivustollesi. Google saattaa käyttää metakuvausta katkelmana hakutuloksissa. Tämä ei ole aina varmaa, koska Google saattaa myös valita osuvan osan sivusi tekstistä, jos se sopii paremmin käyttäjän kyselyyn. Metakuvaustunnisteet kannattaa  lisätä jokaiselle sivulle.

Kuvassa alla on esimerkki Googlen hakutuloksista. Kuvausteksti antaa lisätietoja ja houkuttelee klikkaamaan.

    hakukoneoptimointi Internethelp Googlen hakutulos
    Esimerkki Googlen hakutuloksesta. Pääotsikko on sinisellä, nettiosoite vihreällä ja metakuvaus sen alapuolella.

    Metakuvaus kirjoitetaan kuvailemalla sivun sisältöä mahdollisimman kiinnostavasti. Googlen mukaan metakuvauksella ei ole tarkkaa enimmäis- tai vähimmäispituutta. 

    Samoin kuin otsikot, myös metakuvausten tulisi olla jokaisella sivulla omanlaisensa ja ainutlaatuiset. 

    Sivuston tekstit

    Otsikoita kannattaa käyttää järkevästi ja ne merkitään aina otsikkotunnisteilla. Sisällölle luodaan otsikoiden avulla hierarkkinen rakenne, aivan kuten kirjoitelmaa suunniteltaessa. Mitkä ovat sisällön pääkohdat ja mitkä niiden alakohtia? Sopivan määrän oppii  tunnistamaan. Ei liikaa, vaan järkevästi.

    Varsinaisten tekstien osalta kannattaa muistaa, että hakusanat toistuvat tekstissä ja että sisältö on luotettavaa. Uniikki tekstisisältö on tehokasta.

    Lisäksi sisäiseen hakukoneoptimointiin kuuluvat myös

    • sivuston sisäiset linkit (esimerkiksi linkki etusivulta blogiin tai blogiartikkelista yhteystietosivulle)
    • kuvien hakukoneoptimointi (sivun kuvat tulee optimoida jo senkin takia, että Googlessa tehdään älytön määrä kuvahakuja päivittäin)
    • navigointi ja sivujen sisäinen järjestys. Jos sivustollasi on paljon sivuja, kannattaa miettiä miten kävijä siirtyy kotisivuilta lukemaan tarkempaa tietoa ja miten hän pääsee täältä taas takaisin. Käytetään vaikkapa muropolkua (breadcrumbs), joka on sivun ylä- tai alareunaan tuleva navigointiapu, jota klikkaamalla pääsee siirtymään takaisin edelliseen osioon tai kotisivulle. 

    Strukturoitu data

    Strukturoitu data auttaa kuvaamaan hakukoneille, mitä sivullasi on. Jos esimerkiksi myyt tuotteita, hakukoneet pystyvät käyttämään strukturoidun datan koodia ja näyttämään lisää tietoa hakutuloksissa eli rikkaita tuloksia, rich results. Myös aukioloaikojen ilmoittaminen on yksi vastaavanlainen rikas tulos. Muita esimerkkejä on paljon, kuten yrityksen sijainti, tuotevideot, tapahtumat ja logo.

    Strukturoitua dataa voi lisätä sivustolle HTML-koodiin tai ottaa avuksi Data Highlighter-työkalun.

    hakukoneoptimointi wordpress esimerkki strukturoidusta datasta
    Strukturoitua dataa alimmalla rivillä

    Sivuston osoiterakenne

    Jokaista erilaista sisältöaihetta tulee hakukoneiden näkökulmasta vastata uniikki URL-osoite.  Näin hakukoneet voivat indeksoida sisällön ja ohjata käyttäjiä siihen.

    Nykysuositus on, että verkkosivustot käyttäisivät https://-osoitetta aina kun mahdollista.

    Navigointi on tärkeää paitsi kävijöille, jotka löytävät nopeammin sen sisällön, jota etsivät. Mutta yhtä lailla navigointi auttaa hakukoneita ymmärtämään, mikä sisältö on tärkeää verkkosivuston luojan näkökulmasta.

    Ulkoinen hakukoneoptimointi

    Ulkoiset tekijät osoittavat sanan mukaisesti verkkosivuston ulkopuolisiin tekijöihin.

    Ulkoiset linkit ja sosiaalisen median jakomäärä ovat ulkoisia optimointitekijöitä. Mitä enemmän ulkoisia linkkejä ja sosiaalisen median liikennettä, sitä parempi. Jos teet esimerkiksi yhteistyötä bloggaajien kanssa, voitte linkittää toistenne sivut. Tällöin bloggaajan sivulta sinun sivullesi tullut kävijä on ulkoisen linkin liikennettä. 

    Google mittaa erilaisin tavoin sivustojen luotettavuutta. Erilaisista palveluista on myös mahdollista tutkia sivuston saamia luotettavuuspisteitä. Tärkeimmät asiat, jotka vaikuttavat tähän, ovat linkittävien sivustojen luotettavuus, kuinka moni verkkotunnus sivustolle linkittää ja mikä on linkkien määrä. Myös sivuston ikä vaikuttaa sivuston luotettavuuteen. Juuri avattu sivusto pääsee tästä syystä vain harvoin heti hakutulosten kärkeen, vaikka olisi kuinka hyvin optimoitu.

    Kilpailijoiden linkkejä voi tutkia. Mitä luotettavammasta lähteestä saat linkin omalle sivustollesi, sitä parempi. Ulkoisissa linkeissä onkin tärkeintä linkin laatu, ei niinkään linkkien määrä. Jos saat todella luotetuksi todetusta lähteestä linkin sivustollesi, on se tosi hyvä juttu!

    Näiden lisäksi on muita teknisiä ominaisuuksia, joilla hakukonesijoitusta voidaan parantaa:

    • sivuston nopeus
    • mobiiliystävällisyys
    • analytiikan hyödyntäminen

    Mikä olikaan tärkeintä?

    Jos optimointi tuntuu hankalalta, kannattaa muistaa, että tärkein on kuitenkin asiakas. Kun tuotat hyvää luotettavaa sisältöä asiakas mielessäsi, et voi mennä kovin kauas metsään.

    Ajattele omaa lukukokemustasi ja sivuston visuaalista puolta – millaista tekstiä sinä tykkäisit lukea? Tekstin tulee olla luotettavuuden lisäksi kiinnostavaa ja oikein kirjoitettu. Ei ainakaan haittaa, jos se on myös helppolukuista ja mukana on myös kuvia.

    Miten aloittaa hakukoneoptimointi?

    Hakukoneet lukevat ja tutkivat hakusanoja, joten ensin tehdään avainsanatutkimus eli hakusanatutkimus käyttäen apuna Googlea ja muita työkaluja.

    Hakusanatutkimus

    Mitä sanoja valitaan hakusanoiksi? Usein ensimmäiset avainsanat ovat selviä toimialallasi, kuten jos olet parturikampaaja, avainsanasi on parturikampaaja.

    Avainsanatutkimus auttaa sinua hahmottamaan, millaisia määriä kyseistä avainsanaa käytetään ja kuinka kilpailtu jokin avainsana on. Mitä yleisempi sana on, sen vaikeampaa on sijoittua tulosten kärkeen, mutta sitä enemmän liikennettä voit hakusanan avulla saada sivustollesi. Voit käyttää myös pitkiä avainsanoja, jotka eivät ole niin suosittuja, mutta joiden avulla sijoitus voi olla parempi.

    Hakusanatutkimuksessa yritämme siis miettiä, mitä asiakkaasi kirjoittaisivat hakukoneen hakukenttään, kun etsii sinun tuotettasi tai palveluasi. Hakusanatutkimus voi siis auttaa sinua ymmärtämään myös asiakastasi paremmin. 

    Hakusanatutkimus on mielenkiintoista ja antaa vinkkejä sisällöntuotantoon. Tärkeiden hakusanojen aiheesta tulee kirjoittaa sisältöä joko luomalla uusia sivuja tai täydentämällä jo olemassa olevia sivuja. Internet on suuri hakukone, josta kaikki etsivät tietoa, palveluita ja tavaroita.

    Tehdään yhteistyötä – aloitetaan optimointi yhdessä!

    Kuinka kauan hakukoneoptimoinnissa menee?

    No, nyt ei olla kello kaulassa!

    Hakukoneoptimointi WordPressillä ei ole 100 metrin juoksu, vaan pikemminkin maraton. Optimointi ei ole hetkellinen kampanja vaan pitkäaikainen toimintojen ketju. 

    Tuloksia tulee aina vähän viiveellä, ja usein niitä voi joutua odottamaan kuukausia.

    Olemme siis kärsivällisiä! Kannattaa linkittää sivusto Google Search Consoleen ja tutkia lisää avainsanoja.

    Kun linkität verkkosivustosi, kannattaa lisätä kaikki osoiteversiot:

    • http://-versio
    • https://-versio
    • www-versio.

    Alla esittelyvideo.

    Paljonko maksaa? Mikä on hakukoneoptimoinnin hinta?

    WordPress hakukoneoptimointi on rahan arvoista työtä. On helppo ymmärtää, että hakukoneen ensimmäisen sivun tulokset saavat eniten liikennettä ja sitä myöden myös bisnestä ja asiakkaita. Kun optimointia on kerran tehty, on siitä rahanarvoista hyötyä jatkossakin, koska sijoitukset pysyvät  kauan stabiilina. Toki pientä muutosta on koko ajan.

    Verrataan tätä vielä maksettuun mainontaan, jolla pääset saman tien hakutulosten kärkeen, jos vain maksat tarpeeksi. Tämä sijoitus pysyy vain niin kauan, kuin maksat tarpeeksi. Hakukoneoptimoinnilla saavutetut orgaaniset tulokset taas ovat timanttia. Oletko itse koskaan hypännyt mainosten ohi ja etsinyt ensimmäistä ei-sponsoroitua hakutulosta? Minä ainakin olen.

    Hakukoneoptimointia voidaan tehdä monella eri tavalla riippuen käytettävässä olevasta ajasta, sivustosta ja tavoitteista. Valitettavasti tarkkaa hintaa on vaikea sanoa. Itse teen hakukoneoptimointia myös ylimääräisenä tuntiperusteisena työnä, mutta työn määrään taas vaikuttavat kaikki edellä mainitut asiat.

    Pyydänkin, että otat yhteyttä ja tutkitaan asiaa vähän tarkemmin yhdessä, jotta voidaan arvioida, mitä hakukoneoptimointi sinun WordPress-sivustollesi maksaa!

    Mistä tietää, miten sijoitun hakukonetuloksissa tällä hetkellä?

    Voit etsiä yrityksesi omaa sijoitusta verkosta itse.

    Mieti ensin, millä sanalla asiakkaasi löytävät sinut verkosta. Jos esimerkiksi olet kampaaja Helsingissä, kirjoita Googlen hakukenttään kampaaja Helsinki ja katso, löydätkö yrityksesi tiedot.

    Tuo hakusana ”kampaaja Helsinki” on aika laaja (1,7 miljoonaa tulosta) ja sillä on paljon kysyntää, joten hakutuloksissakin voi olla vaikea päästä kärkeen. Asiaa voi helpottaa, jos olet erikoistunut vaikkapa hääkampauksiin. Silloin asikkaasi saattavat löytää sinut kirjoittamalla hakukenttään hääkampaus Helsinki (38 000 tulosta).

    Voit tehdä tutkimusta myös Googlen avainsanojen suunnittelijan (Google Keyword Planner) avulla.

    Kategoriat: Uncategorized