Hakukoneoptimointi on ehkä tärkein sivuston näkyvyyteen vaikuttava tekijä. Innostun tästä aina valtavasti, koska se on niin mielenkiintoista.

Olen pyrkinyt optimoimaan omaa sivustoani alusta saakka. Työ vaatii analysointia, tarkkuutta ja pitkäjänteisyyttä, mutta palkintona on kipuaminen kohti hakutulosten kärkeä.

Tässä oppaassa kerron, mitä on hakukoneoptimointi ja miksi sitä pitäisi tehdä.

Miksi tehdä hakukoneoptimointia?

Yritykset tekevät hakukoneoptimointia yksinkertaisesti siitä syystä, että ne löytyisivät hakukoneista. Mitä korkeammalle hakutuloksissa pääsee, sitä enemmän klikkauksia sivustolle satelee.

Tiedättekö vitsin, miten ruumis piilotetaan niin, ettei sitä löydä kukaan? No, se piilotetaan Googlen hakutulosten toiselle sivulle. Vitsi ei välttämättä ole kovin hauska, mutta sanotaan, että tuloksissa tulisi päästä ensimmäiselle sivulle eli sijoille 1-10. Ensimmäinen ja toinen sija kahmivat suurimman liikennemäärän (noin puolet kaikesta). Kun mennään sijoille 11 eteenpäin eli toinen sivu ja kaikki loput hakutulokset, niin näitä hakutuloksia klikkaa vain kymmenesosa kaikista ihmisistä.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi lyhennetään SEO, joka tulee sanoista search engine optimization. 

Hakukoneoptimoinnissa yrityksen valitsemat hakusanat pyritään saamaan mahdollisimman korkealle hakutuloksissa. 

Hakukoneoptimoinnissa ei makseta sijoituksesta, vaan puhutaan orgaanisesta sijoituksesta hakutuloksissa. 

Internethelp artikkeli hakukoneoptimointi Google suurennuslasi

Sisäinen ja ulkoinen optimointi

Hakukoneoptimointi on iso kokonaisuus. Googlen omat algoritmimuutokset tekevät siitä myös mielenkiintoista. Välillä löydetään jotain uutta, jonka Google on kokenut tärkeäksi. 

Tapahtuipa Googlen kanssa mitä tahansa, laadukas sisältö pärjää aina parhaiten.

Optimointityöt voidaan jakaa sisäisiin ja ulkoisiin.

Sisäiset tekijät löytyvät verkkosivustosta itsestään. Sivuston tekstit pitää olla kirjoitettu hakusanaa ajatellen. Sivun otsikko ja kuvausteksti pitää olla optimoitu ja jokaisella sivulla yksilölliset.

Nämä ovat niitä tietoja, jotka näkyvät Googlen hakutuloksissa (kuten kuvassa alla). Sivun kuvat tulee optimoida jo senkin takia, että Googlessa tehdään älytön määrä kuvahakuja päivittäin.

Lisäksi sisäisiin tekijöihin kuuluvat myös sivuston sisäiset linkit, osoiterakenne ja mobiilikäytön optimointi.

hakukoneoptimointi Internethelp Googlen hakutulos
Esimerkki Googlen hakutuloksesta

Ulkoiset tekijät osoittavat sanan mukaisesti verkkosivuston ulkopuolisiin tekijöihin.

Ulkoiset linkit ja sosiaalisen median jakomäärä ovat ulkoisia optimointitekijöitä. Mitä enemmän ulkoisia linkkejä ja sosiaalisen median liikennettä, sitä parempi. Jos teet esimerkiksi yhteistyötä bloggaajien kanssa, voitte linkittää toistenne sivut. Tällöin bloggaajan sivulta sinun sivullesi tullut kävijä on ulkoisen linkin liikennettä. 

Google antaa kaikille sivustoille DA-arvon, joka mittaa sivuston luotettavuutta. Sivuston ikä vaikuttaa sivuston luotettavuuteen. 

Jos optimointi tuntuu hankalalta, kannattaa muistaa, että tärkein on kuitenkin asiakas. Kun tuotat hyvää luotettavaa sisältöä asiakas mielessäsi, et voi mennä kovin kauas metsään.

Ajattele omaa lukukokemustasi ja sivuston visuaalista puolta – millaista tekstiä sinä tykkäisit lukea? Tekstin tulee olla luotettavuuden lisäksi kiinnostavaa ja oikein kirjoitettu. Ei ainakaan haittaa, jos se on myös helppolukuista ja mukana on myös kuvia. 

Miten aloittaa hakukoneoptimointi?

Hakukoneet lukevat ja tutkivat hakusanoja, joten ensin tehdään avainsanatutkimus eli hakusanatutkimus. 

Usein ensimmäiset avainsanat ovat selviä toimialallasi, kuten jos olet parturikampaaja, avainsanasi on parturikampaaja.

Avainsanatutkimus auttaa sinua hahmottamaan, millaisia määriä kyseistä avainsanaa käytetään ja kuinka kilpailtu jokin avainsana on. Voit käyttää pitkiä avainsanoja, jotka eivät ole niin suosittuja, mutta joiden avulla sijoitus voi olla parempi. Yritämme siis miettiä, mitä asiakkaasi kirjoittaisivat hakukoneen hakukenttään, kun etsii sinun tuotettasi tai palveluasi. 

Avainsanatutkimus on mielenkiintoista ja antaa vinkkejä sisällöntuotantoon. 

Tehdään yhteistyötä – aloitetaan optimointi yhdessä!

Kuinka kauan hakukoneoptimoinnissa menee?

No, nyt ei olla kello kaulassa!

Hakukoneoptimointi ei ole 100 metrin juoksu, vaan pikemminkin maraton. Optimointi ei ole hetkellinen kampanja vaan pitkäaikainen toimintojen ketju. 

Tuloksia tulee aina vähän viiveellä, ja usein niitä voi joutua odottamaan kuukausia.

Olemme siis kärsivällisiä! Kannattaa linkittää sivusto Google Search Consoleen ja tutkia lisää avainsanoja. Alla esittelyvideo.

Mistä tietää, miten sijoitun hakukonetuloksissa tällä hetkellä?

Voit etsiä yrityksesi omaa sijoitusta verkosta itse.

Mieti ensin, millä sanalla asiakkaasi löytävät sinut verkosta. Jos esimerkiksi olet kampaaja Helsingissä, kirjoita Googlen hakukenttään kampaaja Helsinki ja katso, löydätkö yrityksesi tiedot.

Tuo hakusana ”kampaaja Helsinki” on aika laaja (1,7 miljoonaa tulosta) ja sillä on paljon kysyntää, joten hakutuloksissakin voi olla vaikea päästä kärkeen. Asiaa voi helpottaa, jos olet erikoistunut vaikkapa hääkampauksiin. Silloin asikkaasi saattavat löytää sinut kirjoittamalla hakukenttään hääkampaus Helsinki (38 000 tulosta).

Voit tehdä tutkimusta myös Googlen avainsanojen suunnittelijan (Google Keyword Planner) avulla.

Kategoriat: Uncategorized

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *