Oletko joutunut etsimään jonkin yhdistyksen tietoja netistä? Onko vastaasi tullut vanhaa tietoa, tai oletko joutunut soittelemaan useille henkilöille, jotta pääset hoitamaan asiaasi, kuten liittymään yhdistykseen?

Kuulostaa aivan järjettömältä!

Yhdistys tarvitsee kotisivut, sillä kuuluuhan yhdistyksen toimintaan yhtenä tärkeänä osana tiedottaminen. Tiedottaminen tukee yhdistyksen tavoitteiden toteutumista.

Yhdistyksen kannattaa kertoa itsestään ja pitää yhteystietonsa ajankohtaisena. On olemassa erilaisia rekistereitä, joista on apua. Suosittelen yhdistykselle omia kotisivuja – ne eivät petä!

Yhdistyksen jäsenet haluavat tietoa, mitä yhdistyksessä tehdään. Myös kiinnostuneet voivat etsiä yhdistyksestä tietoa. Kuka on puheenjohtajana? Milloin yhdistys kokoontuu? Mitä he puuhaavat siellä – kannattaako liittyä? Jos tieto ei kulje, siitä seuraa, että järjestettyihin tilaisuuksiin ei tule väkeä tai yhdistyksen tekemät päätökset tulkitaan väärin. 

kotisivut yhdistykselle tiedottaminen

Autan tekemään kotisivut yhdistyksellenne

Kotisivuillaan yhdistys voi tiedottaa asioistaan edullisesti ja luotettavasti ja pitää ohjakset omissa käsissään.

Sisäinen tiedottaminen

Tällä tarkoitetaan niitä asioita, joita yhdistys kertoo toiminnastaan jäsenilleen.

On optimaalista, jos yhdistys kertoo jäsenilleen, mitä on kohta tapahtumassa ja myös mitä tapahtuu juuri nyt. Kotisivujen avulla asiat voidaan kertoa tasa-arvoisesti ja samanaikaisesti kaikille jäsenille. 

Vaikka perinteinen suullinen viestintä on edelleen todella tehokasta ja kokous tärkeä tiedottamispaikka, eivät kaikki pysty tätä hyödyntämään. Jos jäsen ei pääse kokoukseen, voi olla hyödyllistä lukea uudet asiat omilta kotisivuilta.

Yhdistys voi myös

  • lähettää jäsenkirjeitä
  • tehdä jäsenlehden
  • lähettää jäsenilleen sähköposteja
  • järjestää tiedotus- ja keskustelutilaisuuksia
  • käyttää sosiaalisen median kanavia viestinnässään.

Ulkoinen tiedottaminen

Yhdistys kertoo toiminnastaan ulospäin ja vaikuttaa asioihin. Tällä tavalla yhdistys saa toiminnalleen näkyvyyttä ja parhaassa tapauksessa innostaa mukaan täysin uusia jäseniä.

Suunnittelussa huomioitavaa:

  • mistä haluamme tiedottaa, mitä haluamme saada aikaan (tarve ja tavoite)?
  • kenet haluamme tavoittaa, kehen haluamme vaikuttaa (kohderyhmä)?
  • miten saamme sanomamme perille (millä voimavaroilla, mitä kanavia pitkin)?
  • miten käytännössä toteutamme tiedotuksen (millä välineillä)?
  • kuka tekee mitäkin ja kuka vastaa mistäkin?

Ulkoista tiedottamista varten yhdistyksellä on hyvä olla yhdistyksen tietopaketti. Tässä paketissa olisi tiivistettynä kaikki oleellinen tieto yhdistyksestä (esimerkiksi historia, nykyinen tarkoitus ja tavoitteet, jäsenmäärä ja -profiili,

Linkkejä - lue lisää

Yhdistyksen kotisivujen ei tarvitse olla monimutkaiset. Etusivulle tietoa yhdistyksestä, ajankohtaisille asioille oma kohta ja yhteystiedot selkeästi esiin. Näillä pääsee alkuun. Pyydä tarjous, autan mielelläni.