Verkkosivuston suunnittelu

Kotisivujen suunnittelu ja tekeminen

Haluat yrityksellesi verkkosivuston, mutta miten tulisi edetä? Tässä oppaassa kerron, miten kannattaa edetä. Mieti seuraavia kotisivun suunnittelun perusasioita etukäteen. Näin verkkosivujen suunnittelu ja koko prosessi helpottuu! Laatikoita klikkaamalla pääset hyppäämään haluamaasi kohtaan.

Suunnittele omat nettisivut rohkeasti paperille, tekstinkäsittelyn avulla tai piirto-ohjelmaan! Kerro omat ideasi!

Älä jää asian kanssa yksin, vaan ota yhteyttä. Mietitään yhdessä, miten meidän kannattaa edetä verkkosivustosi suunnittelun kanssa. Pidetään palaveri tai puhelinkokous! Autan sinua saamaan toiveittesi mukaiset kotisivut.

Kun olet jo vähän miettinyt, voit lukea lisää yleisiä mietittäviä asioita osiosta nettisivujen teko.

internethelp verkkosivuston toteutus toimistoapulainen
Toimistopäällikkö valvoo kotisivujen valmistumista ja työn edistymistä

Tekstit

Tekstit nettisivulle toimittaa yleensä työn tilaaja. Silloin Internethelp oikolukee, tarkistaa oikeinkirjoituksen ja ehdottaa korjauksia. 

Tekstit ovat tärkeitä! Sinulla yrittäjänä tulisi olla ajatus teksteistä valmiina vähintään ranskalaisilla viivoilla ilmaistuna. Silloin voin auttaa sinua tekemään tekstit lopulliseen muotoon, kunhan vähän ohjaat minua.

Tekstit ovat siis pääosassa ja muun visuaalisen sisällön tehtävänä on auttaa tekstiä ja havainnollistaa sisältöä. Ilman ajatusta tekstistä on vaikea lähteä miettimään kuvia tai muuta visuaalista sisältöä. 

Kirjoita tekstit, kuten kertoisit suullisesti asiasta. Otsikot kertovat, mitä kappaleessa ja sivulla kerrotaan. Pidä virkkeet ja lauseet lyhyinä ja selkeinä. Sinun ei tarvitse miettiä kielioppivirheitä, korjaan ne kyllä puolestasi. Neuvo lukijaa miten kannattaa edetä. Jos vaikka myyt varaosia polkupyörään, kerro asiakkaillesi, mitä heidän pitää tehdä ja miten varaosien ostamisessa edetään. 

Otan kaikilla tekemilläni uusilla sivustoilla hakukoneoptimoinnin huomioon. Hakukoneoptimointi tarkoittaa, että sivustosi rakennetaan mahdollisimman selkeäksi hakukoneita varten. Muutoin sivuston tekemisessä ei mitään järkeä olisikaan. 

Muistathan, että suora kopiointi muiden sivuilta ei ole sallittua. Vaikka katsoisit ideoita muilta benchmarking-tyyliin, muista kuitenkin muokata tekstit itsesi näköisiksi.

Kuvat

Omia kuvia kannattaa käyttää. Ne ovat persoonallisia ja kertovat yrityksen omaa tarinaa. Yleisesti käytetään valokuvia, mutta verkkosivustolle voi suunnitella myös laitettavaksi piirroksia. Lyhyet muutaman sekunnin videot tuovat myös visuaalista mielenkiintoa sivustolle.

Jos sinulla kivijalkamyymälä tai toimisto, kuva siitä on todella tarpeellinen. Se informoi ja tuo yrityksen lähelle asiakasta. Jos sinulla on henkilöstöä, heidän kuvansa nettisivuilla tekee saman asian ja luo lisäksi luottamusta. 

Kuvat ovat tärkeitä osia verkkosivustolla, koska ihminen pystyy lukemaan kuvaa niin nopeasti. Kuvilla luodaan tunnelmaa, informoidaan ja kerrotaan tärkeät asiat. Kuvien on tarkoitus vahvistaa tekstiä ja usein myös johdattaa aiheeseen.

Etusivun kuvat ovat tärkeimpiä ja sivun ensimmäinen kuva kaikkein tärkein. 

Yleensä tilaaja toimittaa kuvat sähköpostilla. Internethelp tekee kuvamuokkaukset (oikea koko, pakkaus ja tarpeelliset sävymuutokset) tarpeen mukaan. Myös valmiita kuvapankkeja voi käyttää hätätapauksissa. Jos turvaudut kuvapankkikuviin, vältä kuvia joita olet nähnyt muiden käytössä. Ilmaisia kuvapankkeja on paljon, kuten esimerkiksi Pixabay tai Unsplash.

Otan tarvittaessa kuvia sivustollesi tai voin suositella eräitä valokuvaajia. 

Internethelp verkkosivuston suunnittelu kuvat

Ulkoasu ja värit

Nämä ovat helpompia ja hauskoja juttuja! Mutta tärkeitä – ulkoasulla luot ensivaikutelman. Muutamassa sekunnissa vierailija päättää, jääkö hän sivustollesi vai lähteekö pois.

Fontit

Mikä fontti sopisi yrityksellesi? Muista, että järjestelmän perusfontit (Arial, Helvetica, Verdana, Times New Roman, Tahoma, Georgia ja Trebuchet MS) toimivat myös hyvin ja ne on tuettuja kaikilla selaimilla ja näytöillä eli ongelmia niiden näyttämisessä tuskin tulee. Yleensä valitaan yksi fontti otsikoita varten ja toinen tekstejä varten. Brandisi haluaa varmaan samankaltaisen fontin kaikkiin markkinointimateriaaleihin, joten sekin kannattaa ottaa huomioon.

Värit

Värit sopivat myös muuhun visuaaliseen ilmeeseen, jota yrityksellä on. Valitse vaikka 1 tai 2 pääväriä ja pari tehosteväriä. Ei liikaa, ettei lopputulos ole sillisalaattia. Adoben sivuilla on kiva suunnittelutyökalu, jolla näet kokonaisuuden helposti. Sivuston tekemisessä tarvitaan yleensä sekä vaaleampia että tummempia sävyjä. Tekstin ja taustan värien kontrastin pitää olla tarpeeksi suuri, jotta sivusta saa hyvin selvää.

Värit vaikuttavat mielialaan ja niille on annettu merkityksiä. Esimerkiksi vihreä symbolisoi kestävyyttä ja on vakaa, rauhoittava väri. Punainen on energinen ja voimakas väri ja tuntuu rohkealta. 

Värien kohdalla kannattaa myös vilkaista kilpailijaa. Jos mahdollista, älä valitse samaa pääväriä kuin kilpailijasi. Värillä voit erottua.

Lisäominaisuudet

Nettisivujen suunnittelussa voi jo miettiä myös vähän laajemmin tulevaa projektia.

Tarvitsetko kävijäseurantaa? 

Kirjoitatko blogia ja tarvitset siihen eri kategorioita ja tavan esittää kirjoituksesi?

Onko yrityksesi somessa? Sivustolle voidaan lisätä esimerkiksi Facebookin julkaisut. Näin sivustolla näkyy, kun julkaiset Facebookissa.

Tarvitsetko verkkosivuillesi yhteydenottolomakkeen, jolla asiakkaasi tavoittavat sinut? Vai teemmekö tarjouspyynnön suoraan lomakkeelle?

Onko yrityksellesi aiheellista liittää ajanvarausohjelma sivustoosi?

Myytkö palvelua? Olisiko sinulle hyötyä referenssisivusta, jossa voit esitellä tehtyjä töitäsi?

Verkkokauppa?

Oletko suunnitellut kirjoittaa uutiskirjettä, mutta et oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle?

Rakenne ja asettelut

Mieti, miten erilaiset elementit järjestetään sivustollasi. Kuvat, tekstit, toimintakehotteet. Tehdäänkö yksi palsta vai kaksi palstaa? Laitetaanko sivupalkki vai sisältö ilman sivupalkkeja?

Tässä vaiheessa on ehkä jo käsitys sivuista; niiden määrä ja suurpiirteinen otsikko. Tee sivuistasi lista, jonka avulla pystytään miettimään sivukarttaa. 

Hyvän verkkosivun pikaohjeet

  • Rakenna sivut niin, että tärkein asia on alussa.
  • Käytä mahdollisimman selkeää ja helppoa kieltä.
  • Tee ensin yksinkertainen sivu ja sommittele ulkoasu erikseen ns. tyylitiedostolla.
  • Tee kertovat linkit, joista heti näkee, mitä sisältöä linkin takana on.
  • Tarjoa kuville ja äänille tekstivaihtoehto.
Verkkosivut yritykselle