Hakusanatutkimus
Hakusanatutkimus on tärkeää verkkosivuston suunnittelussa ja optimoinnissa. Hakusanatutkimus eli avainsanatutkimus auttaa ymmärtämään, millaisia sanoja tai lauseita potentiaaliset asiakkaat käyttävät löytääkseen relevanttia sisältöä ja mitä he etsivät verkossa.
Hakusanatutkimus - miksi hakusanojen valinta on tärkeää?
Mitä sanoja valitaan hakusanoiksi? Miten hakusanatutkimus tehdään? Miksi hakusanatutkimus pitäisi tehdä?
Aloita selvittämällä, millaisia kysymyksiä tai ongelmia käyttäjät yrittävät ratkaista. Käyttäjillä tarkoitetaan asiakkaitasi sekä kiinnostuneita. Tämä auttaa sinua löytämään avainsanoja, jotka liittyvät suoraan nettisivujesi sisältöön.
Usein ensimmäiset avainsanat ovat ilmiselviä toimialallasi, kuten jos olet kosmetologi, avainsanasi on kosmetologi. Asiakkaasi etsivät kosmetologia. Ja jos palvelet paikallista yleisöä (kuten kosmetologit yleensä), huomioi avainsanoihin mukaan paikallisuus, kuten kaupungit tai alueet, joilla toimit (esimerkiksi kosmetologi Lahti tai kosmetologi Laune).
Kosmetologi on erittäin yleinen hakusana. Mitä yleisempi avainsana on, sen vaikeampaa on sijoittua tulosten kärkeen, mutta sitä enemmän liikennettä voit hakusanan avulla saada sivustollesi. Voit käyttää myös pitkiä long-tail avainsanoja, jotka eivät ole niin suosittuja, mutta joiden avulla sijoitus voi olla parempi.
Eli toisin sanoen: Etsi avainsanoja, jotka ovat relevantteja sisältösi kanssa ja jotka ovat kuitenkin riittävän erottuvia, jotta sivustosi voi pärjätä kilpailussa hakutulosten joukossa. Vältä liian yleisiä tai kilpailtuja avainsanoja, koska usein ei ole resursseja kilpailla niiden kanssa.
Avainsanatutkimus auttaa sinua hahmottamaan, mitä asioita verkosta haetaan. Se kertoo, millaisia määriä mitäkin avainsanaa käytetään ja kuinka kilpailtu jokin avainsana on.
Miten hakusanat valitaan?
Hakusanatutkimuksessa yritämme miettiä, mitä asiakkaasi kirjoittaisivat hakukoneen hakukenttään, kun etsii sinun tuotettasi tai palveluasi. Hakusanatutkimus voi siis auttaa sinua ymmärtämään myös asiakastasi paremmin.
Voi olla, että että asiakkaasi käyttävät eri sanoja kuin kuvittelit, kun hän hakee sinun tuotettasi tai palveluasi verkosta. Ehkä hän ei käytäkään sanaa kosmetologi, vaan ihan jotain muuta, kuten esimerkiksi kasvohoito.
Hakusanatutkimuksessa mietitään ja kirjoitetaan ylös kaikki tuotteesi tai palvelusi. Sitten työkalun avulla tutkitaan, millaisia hakumääriä nämä sanat saavat. Jos kyseessä on jo olemassa oleva sivusto, tutkitaan myös, miten sivusto tällä hetkellä sijoittuu hakusanoilla.
Voimme käyttää hakukoneiden työkaluja, kuten Google Keyword Planner tai Google Trends. Ne kertovat, mitkä avainsanat ovat suosittuja ja millainen on niiden kuukausittainen hakumäärä. Hyödynnämme myös Googlen omia ehdotuksia kirjoittamalla hakukenttään hakusanan tai sen alun ja tutkimalla, mitä Google ehdottaa. Pikku hiljaa löydämme yrityksesi tärkeimmät avainsanat.
Yhdessä miettimällä etsitään ja löydetään sivustollesi sopivat hakusanat. Sinä olet oman alasi asiantuntija. Tehdään hakusana-analyysi. Usein kurkistamme myös hyvillä sijoituksilla olevien kilpailijoiden sivuihin.
Jatkuva prosessi
Hakusanatutkimus ei ole kertaluontoinen tehtävä. Aika ajoin kannattaa tiedot päivittää ja etsiä muutoksia. Kun seuraat verkkosivustosi suorituskykyä, voit miettiä, mitkä avainsanat toimivat ja mitkä eivät. Tiedon avulla päivität sisältöäsi tarvittaessa. On myös otettava huomioon, että käyttäjien käyttäytymismallit voivat muuttua ajan myötä.
Hakusanatutkimus on mielenkiintoista ja antaa myös vinkkejä sisällöntuotantoon. Voit käyttää löytyneitä avainsanoja apuna, kun suunnittelet sisältöä.
Voit luoda sisältöä, joka vastaa käyttäjien kysymyksiin ja tarpeisiin – ja samalla hyödynnät löydettyjä avainsanoja luontevasti.
Tärkeiden hakusanojen aiheesta tulee kirjoittaa sisältöä joko luomalla uusia sivuja tai täydentämällä jo olemassa olevia sivuja. Internet on suuri hakukone, josta kaikki etsivät tietoa, palveluita ja tavaroita.
Tee ohjeiden avulla hakusanatutkimusta, tai anna minun auttaa siinä. Ota yhteyttä, niin tehdään tämä yhdessä!