Alun perin näin Suomen Yrittäjien sivuilla hyvän kirjoituksen yrityksen markkinoinnista. Olen sen jälkeen lisännyt siihen juttuja sekä omasta päästäni että kirjoista. Linkkejä ja lähteitä löytyy muistilistan lopusta.

Aina hyödyllinen markkinoinnin muistilista

  1. Markkinointiin panostaminen on muistettava jo rahoitushakemuksia ja budjettia tehdessä – älä tingi siitä. Jos et markkinoi, ei yritystäsi välttämättä löydetä. Vaikka voit tehdä paljon itsekin, kannattaa markkinointiin panostaa säännöllisesti myös rahaa.
  2. Valitse yrityksellesi nimi, joka toimii hyvin verkossa ja jonka domain-osoite on vapaana. Voit googlettaa ”vapaat domainit” tai tarkistaa domaintilanteen täältä. Käytännössä domainin varaamisen hoitavat puolestasi esimerkiksi kotisivuja tekevät ja hallinnoivat yritykset. Voit ottaa yhteyttä suoraan minuun, niin autan sinua. Täytä alla oleva lomake, niin palaan asiaan heti, kun pystyn.
  3. Hanki domain-osoitteen mukainen sähköposti, silloin näytät ammattimaiselta yritykseltä, vaikka toimisit yksinkin. Tämä tarkoittaa, että jos kotisivusi osoite on www.internethelp.fi niin saat sähköpostiosoitteeksi esimerkiksi info@internethelp.fi. 
  4. Ihmiset ovat internetissä, joten tee tai teetä kotisivut, jotka palvelevat asiakkaasi tarpeita. Panosta selkeyteen, suosi tiivistä ja selkokielistä ilmaisua. Muista, että ammattisanastoa kannattaa käyttää vain harkiten. Ota kuvia, jotka tukevat liiketoimintaasi ja mahdollisesti myös videota sivustollesi. Näin sivustostasi tulee yksilöllinen ja sinun näköisesi.
  5. On tärkeää, että sivusto toimii myös mobiililaitteilla. Tämä vaivannäkö kyllä kannattaa, eikä ole kallista. Kaikilla tekemilläni sivustoilla otetaan tämä asia huomioon, ja tekemäni kotisivut testataan mobiilissa.
  6. Hoida sosiaalinen media hyvin (jos sitä käytät), koska siellä sana leviää. Somen kautta sivustollesi saadaan lisää näkyvyyttä ja liikennettä. Harkitse huolella, millä sosiaalisen median alustalla sinun kannattaa olla. Muista päivittää somekanavallesi säännöllisesti jotain mielenkiintoista. Omille postauksille voi ostaa Facebookissa myös lisänäkyvyyttä. Jos haluat, voit myös ajastaa päivityksiä.
  7. Selvitä, ketkä ovat alasi kilpailijoita ja mitä he tekevät. Miten erottaudut heistä asiakkaan näkökulmasta? Miksi juuri sinulta ostettaisiin? Mitä uutta tai parempaa sinä tarjoat?
  8. Selvitä korkein mahdollinen hinta, jonka asiakasryhmäsi olisi halukas maksamaan. Älä alihinnoittele, sillä volyymit ovat alussa usein pienet. Hinta ei ole aloittavalle yrittäjälle ensisijainen kilpailuvaltti.
  9. Pienimuotoinenkin markkinatutkimus auttaa ja maksaa oletettavasti itsensä takaisin. Markkinoinnin lisäksi kannattaa tutkia avainsanoja eli hakusanoja, jotka liittyvät yritykseesi.
  10. Liitä yrityksesi Google My Business -palveluun. Sen avulla saat lisää näkyvyyttä. Ehdoton juttu varsinkin niille, joilla on kiinteä toimipaikka tai kivijalkakauppa, mutta auttaa myös paikasta riippumattomia toimijoita.
  11. Kun yrityksesi on jo hetken toiminut, tutustu Google Adsiin, jonka avulla voit ohjata hakutuloksia nettisivuillesi, sekä dataohjautuvaan markkinointiin eli asiakkaan profilointiin, käyttäytymiseen ja internetiin jättämiin jälkiin perustuvaan, kohdennettuun digimarkkinointiin. Mielestäni Adsiä on hyvä kokeilla ja laskea, kuinka paljon sen avulla saa liikennettä ja lisää kauppaa.
  12. Mitä jos kuvittelisit olevasi asiakkaasi ja asettuisit hänen asemaansa. Missä sinun kannattaisi mainostaa – missä asiakkaasi ovat? Mitä uutta voit tarjota asiakkaillesi? Mieti jokaisen markkinointitoimenpiteen kohdalla — lehti- tai tv-mainos, flyer, pinssi tai somekampanja — missä asiakkaasi näkee mainoksen ja mikä on reaktio, jonka haluat saavuttaa? Printtimainokset toimivat edelleen, mutta onko se juuri sinun asiakasryhmällesi oikea väline?
  13. Luo uusia asiakkuuksia, mutta ota yhteyttä myös vanhoihin kontakteihin. Asiakkaat ovat ihmisiä ja ihminen suhtautuu tuttuun eri tavoin kuin tuntemattomaan. Henkilökohtaiset kontaktit ovat tärkeitä ja suusta suuhun leviävä suositus on paras markkinointikanava. Kärsivällisyyttä siis!
  14. Digiaikanakin käyntikortit ovat edelleen toimiva yhteistietojen vaihdon väline. Ne ovat edullisia eivätkä katoa puhelimen mukana. Muista ojentaa aina tilaisuuden tullen.

Voinko auttaa sinua markkinoinnissa?

Yrittäjille on tarjolla paljon apua!

Yrittäminen on itsenäistä, mutta monia asioita on otettava huomioon. Onneksi apua on tarjolla! Esimerkiksi Suomi.fi sivustolla on paljon tietoa, sinne pääset tästä linkistä.

Markkinoinnin suhteen on hyvä tietää, mikä on tilanne markkinoilla. On tärkeä vähän tutustua kilpailijoihin ja heidän vahvuuksiinsa ja samalla miettiä, mikä on oma vahva alue.

Markkinoinnin tavoite on lisätä myyntiä ja yrityksen tunnettavuutta. Laitetaan siis kotisivut yritykselle ensin kuntoon! Lisäksi kerrotaan yrityksestäsi Googlelle perustamalla Google-tili ja lisätään yrityksesi Google My Business-palveluun. Tämä kaikki on helppoa tehdä itse, mutta jos tarvitset apua, ota yhteyttä – autan mielelläni.

Linkkejä ja lähteitä:

Suomen Yrittäjät: markkinoinnin muistilista.

https://ads.google.com/intl/fi_fi/home/https://ads.google.com/intl/fi_fi/home/

https://www.zoner.fi/markkinoinnin-vuosikello/

Kategoriat: Jaetut jutut