Alun perin näin Suomen Yrittäjien sivuilla hyvän kirjoituksen yrityksen markkinoinnista. Olen lisännyt siihen juttuja sekä omasta päästäni että kirjoista. Linkkejä ja lähteitä löytyy muistilistan lopusta.

Markkinointiin panostaminen on muistettava heti alussa, jo rahoitushakemuksia ja budjettia tehdessä – älä tingi siitä. Jos et markkinoi, ei yritystäsi välttämättä löydetä. Vaikka voit tehdä paljon itsekin, kannattaa markkinointiin panostaa säännöllisesti myös aikaa ja rahaa.

Markkinoinnin alussa

Jos vielä pystyt vaikuttamaan asiaan, valitse yrityksellesi nimi, joka toimii hyvin verkossa ja jonka domain-osoite on vapaana. Voit googlettaa ”vapaat domainit” tai tarkistaa domaintilanteen täältä. Käytännössä domainin varaamisen hoitavat puolestasi esimerkiksi kotisivuja tekevät ja hallinnoivat yritykset. Voit ottaa yhteyttä suoraan minuun, niin autan sinua. Täytä alla oleva lomake, niin palaan asiaan heti, kun pystyn.

Hanki domain-osoitteen mukainen sähköposti, silloin yritys antaa ammattimaisen kuvan, vaikka toimisit yksinkin. Tämä tarkoittaa, että jos kotisivusi osoite on www.internethelp.fi niin saat sähköpostiosoitteeksi esimerkiksi info@internethelp.fi. 

Ihmiset ovat internetissä, joten tee tai teetä kotisivut, jotka palvelevat asiakkaasi tarpeita. Panosta selkeyteen, suosi tiivistä ja selkokielistä ilmaisua. Muista, että ammattisanastoa (jargonia!) kannattaa käyttää vain harkiten. Ota kuvia, jotka tukevat liiketoimintaasi ja mahdollisesti myös videota sivustollesi. Näin sivustostasi tulee yksilöllinen ja sinun näköisesi.

On tärkeää, että sivusto toimii myös mobiililaitteilla. Tämä vaivannäkö kyllä kannattaa, eikä ole kallista. Kaikilla tekemilläni sivustoilla otetaan tämä asia huomioon, ja tekemäni kotisivut testataan mobiilissa.

Liitä yrityksesi Googlen Yritysprofiilien joukkoon. Sen avulla saat lisää näkyvyyttä. Ehdoton juttu varsinkin niille, joilla on kiinteä toimipaikka tai kivijalkakauppa, mutta auttaa myös paikasta riippumattomia toimijoita.

Pienimuotoinenkin markkinatutkimus auttaa ja maksaa oletettavasti itsensä takaisin. Markkinoinnin lisäksi kannattaa tutkia avainsanoja eli hakusanoja, jotka liittyvät yritykseesi. Kokeile tehdä hakusanatutkimus

Internethelp verkkosivuston suunnittelu kuvat, kamera
kotisivut Loviisa
markkinointi muistilista graafi Internethelp

Seuraavaksi

Selvitä, ketkä ovat alasi kilpailijoita ja mitä he tekevät. Miten erottaudut heistä asiakkaan näkökulmasta? Miksi juuri sinulta ostettaisiin? Mitä uutta tai parempaa sinä tarjoat? Tällä tavoin alat hahmottaa ja kehittää omaa brändiäsi.

Selvitä korkein mahdollinen hinta, jonka asiakasryhmäsi olisi halukas maksamaan. Älä alihinnoittele, sillä volyymit ovat alussa usein pienet. Hinta ei ole aloittavalle yrittäjälle ensisijainen kilpailuvaltti. Lue lisää hinnoittelusta  Yrittäjien sivuilta.

Hoida sosiaalinen media hyvin (jos sitä käytät), koska siellä sana leviää. Somen kautta sivustollesi saadaan lisää näkyvyyttä ja liikennettä. Harkitse huolella, millä sosiaalisen median alustalla sinun kannattaa olla. Muista päivittää somekanavallesi säännöllisesti jotain mielenkiintoista, jotta hyödynnät kanavaa markkinointiin ja samalla tuotat arvokasta sisältöä asiakkaille. Omille postauksille voi ostaa Facebookissa myös lisänäkyvyyttä. Jos haluat, voit tehdä kerralla alta pois useita postauksia ja ajastaa ne.

Kun yrityksesi on jo hetken toiminut, tutustu Google Adsiin, jonka avulla voit ohjata hakutuloksia (eli ihmisiä)  nettisivuillesi. Mielestäni Adsiä on hyvä kokeilla ja laskea, kuinka paljon sen avulla saa liikennettä ja lisää kauppaa.

Mitä jos kuvittelisit olevasi asiakkaasi ja asettuisit hänen asemaansa. Missä sinun kannattaisi mainostaa – missä asiakkaasi ovat? Mitä uutta voit tarjota asiakkaillesi? Mitkä ovat asiakkaasi tarpeet? Mieti jokaisen markkinointitoimenpiteen kohdalla — lehtimainos, tv-mainos, flyer, radiomainos, pinssi tai somekampanja — missä asiakkaasi näkee mainoksen ja mikä on reaktio, jonka haluat saavuttaa? Printtimainokset toimivat edelleen, mutta onko se juuri sinun asiakasryhmällesi oikea väline?

Luo uusia asiakkuuksia, mutta ota yhteyttä myös vanhoihin kontakteihin. Asiakkaat ovat ihmisiä ja ihminen suhtautuu tuttuun eri tavoin kuin tuntemattomaan. Henkilökohtaiset kontaktit ovat tärkeitä ja suusta suuhun leviävä suositus on paras markkinointikanava. Kärsivällisyyttä siis!

Voit edistää myyntiä käyttämällä tarjouksia, alennuksia ja kampanjoita houkuttimena. Nyt taas onnistuu tämäkin: Osallistuminen messuille, tapahtumiin ja näyttelyihin sekä oman tapahtuman järjestäminen.

Jos sinulla on jo kerättynä sähköpostilistaa, voit lähettää viestejä suoraan asiakkaille. Aloittava yritys voi lähettää myös postitse markkinointiviestejä. 

Digiaikanakin käyntikortit ovat edelleen toimiva yhteystietojen vaihdon väline. Ne ovat edullisia eivätkä katoa puhelimen mukana. Muista ojentaa aina tilaisuuden tullen.

Ota yhteyttä, jos tarvitset apua

Tarjouspyyntö: markkinointi
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Olen kiinnostunut seuraavista palveluista
Haluan, että vastaat tarjouspyyntööni:
Internethelp markkinointiin apua

Yksinyrittäjät ja pienyrittäjät ovat tärkeitä yhteiskunnalle. Yksinyrittäjiä on melkein 200 000 Suomessa ja 93,1 prosenttia kaikista yrityksistä on alle 10 työntekijän firmoja. Huikeaa! Me mikroyrittäjätkin voimme tehdä digitaalista markkinointia – ja kannattaa tehdä. Kirjoitin asiasta vähän itsekin ja googlettamalla löytää lisää tietoa. 

Älä kuitenkaan ujostele ottaa yhteyttä, jo pienelläkin panostuksella voi saada asioita aikaiseksi.

Kurkkaa tästä etusivulle

Markkinoinnin vuosikello

Tästä työkalusta voi olla paljon hyötyä. Varsinkin visuaaliset ihmiset voivat hyötyä markkinoinnin vuosikellosta, johon koko vuoden markkinointi kootaan yhteen ja jo yhdellä vilkaisulla saa käsityksen koko vuoden markkinoinnin painopistealueista.

Jos kelloa haluaa tarkentaa, voi jokaiselle kuukaudelle kirjata tärkeimmät tavoitteet ja markkinointikanavat. Voit vaikka kesken vuotta suunnitella seuraavan vuoden markkinointia ja täydentää vuosikelloa aina, kun mieleesi tulee jotain hyödyllistä, jonka olet juuri oppinut. Vuoden mittaan tarkennat vuosikelloa aikatauluilla ja yksityiskohtaisilla tiedoilla. Markkinoinnin vuosikello on yleisnäkymä yrityksen markkinoinnista ja tarkempi markkinointisuunnitelma voidaan tehdä vaikka Excel-pohjalle.

Ilmaisia pohjia vuosikellon tekemistä helpottamaan löytyy, kunhan annat vastineeksi oman sähköpostiosoitteesi. 

Jutun lopussa olevasta linkkilistasta löydät Zonerin kirjoituksen aiheesta. 

Yrittäjille on tarjolla paljon apua!

Yrittäminen on itsenäistä, mutta monia asioita on otettava huomioon. Onneksi apua markkinointiin on tarjolla! Katso hyviä linkkejä alta.

Markkinoinnin suhteen on hyvä tietää, mikä on tilanne markkinoilla. On tärkeä vähän tutustua kilpailijoihin ja heidän vahvuuksiinsa ja samalla miettiä, mikä on oma vahva alue.

Markkinoinnin tavoite on lisätä myyntiä ja yrityksen ja/tai tuotteen tunnettavuutta. Markkinointi pyrkii houkuttelemaan asiakkaita ja edistämään myyntiä. Laitetaan siis kotisivut yritykselle ensin kuntoon! Lisäksi kerrotaan yrityksestäsi Googlelle perustamalla Google-tili ja tehdään yrityksellesi Googlen yritysprofiili. Tämä kaikki on helppoa tehdä itse, mutta jos tarvitset apua, ota yhteyttä – autan mielelläni.

Linkkejä ja lähteitä

Suomen Yrittäjät: markkinoinnin muistilista.

Suomen Yrittäjien tietopaketti Digimarkkinoinnista

Google Ads

Markkinoinnin vuosikello (Zoner)

Duunitorin kirjoitus markkinoinnista Yrittäjän oppaassa (Tärkeintä on laittaa yrityksen verkkosivut kuntoon. )

Kilpailu- ja kuluttajaviraston Markkinoinnin hyvä tapa

Aloittavan yrittäjän muistilista Suomi.fi sivustolla